perjantai 20. toukokuuta 2011

JAE 18. "LUPAVALVOJA"

Torstaina 19. toukokuuta lähdin Tammerkoskelle lasten mentyä nukkumaan, ainoa tavoite oli saada rentoutumishetki. Vituiks män.
Pyöräilin Näsinsillan kupeeseen ja kalapaikalle tullessani näin miehen kusemassa puuaitaa vasten. Tervehdin heppua ja aloin virittelemään virveliä heittovalmiiksi, värkätessä huomasin toisen kalastajan olevan perhovavan kanssa liikenteessä. Sidoin siimaan päivällä sitomani liitsin ja siirryin syrjään perhomiehen viereltä heittääkseni tuheron alavirtaan, kunnes...

Runkku: " Et kai sä siitä meinaa heittää?!"
Mä: "No meinaan."
Runkku: " Aidan sillä puolen ei saa kalastaa! Meinaatsä heittää mun perhosiiman yli, HÄH?!"

Tässä vaiheessa en edes yrittänyt selittää aikeestani heittää alavirtaan ja että olin aidan väärällä puolella jottei tila osoittautuisi ahtaaksi. Runkku jatkoi möyhöämistään...

Runkku: "Tiesikkö että täällä pitää olla erillislupa? Onko sulla se?"
Mä: "Tietysti mulla on!"
Runkku: "Nyt näytät sen tänne!"
Mä: "Näytä mulle ensin että sulla on lupa kysyä mun lupia."
Runkku naama punaisena: " Mä pistän sun naaman muistiin! Mulla on sellainen kaveri joka tulee hetkessä tänne tarkistamaan sun luvat kun mä nyt soitan sille!!!"

Tässä vaiheessa harvinaislaatuisesti vereni alkoi kuohahtamaan ja suustani pääsi mm. pohjalainen murresana jota harvoin viljelen.

Mä: "Soita saatana kaverilles ja pistä naama muistiin! Nyt kuitenkin lopetat tuon vitun krutajamisen, mä tulin tänne rentoutumaan enkä tappelemaan jonkun tuntemattoman kanssa!!"
Runkku: "Mutta tuolta ei saa kalastaa, sitä et voi kieltää!"
Mä: "Oot oikeassa ja sä mainasit asiasta jo. Nyt saatana viimein loppuu tuo krutajaminen, keskity kalastamiseen!"

Runkku ei soittanut kaverilleen vaan jatkoi  kalastusta vielä kymmenisen minuuttia ja lähti menemään, ohimennessään sanoi: " No ei muuta kuin kireitä vaan."  Vastasin: "Samoin."

KANSALAISET! Jos teillä on jotain keskusteltavaa tai kriittistä sanottavaa kanssakalastajalle, lähestykää tätä ystävällisesti. Ylläkirjoitetun keskustelun aikana myönnän sekunnin sadasosan ajan raakalaismaisesti miettineeni että puukollahan tuon runkun saisi hiljaiseksi, ajattelin kuitenkin heti perään vanhaa suomalaista sananlaskua: Tietokoneen näppäimistö on puukkoa terävämpi.
Kalapaikoilla riitely on yhtä hasardia hommaa kuin ravikisojen parkkipaikalla riitely; jokaisella on teräase kätten ulottuvilla.

Yrittäkää ihmiset käyttäytyä siivosti ja ystävällisesti, niin minäkin yritän.
Piis mään.

2 kommenttia:

  1. Peace :) Terveiset Helsingistä ja Tampereelta. Me ollaan sekä minä, että mun äiti tänään viihdytty sun blogin parissa. Kirjotat hyvin :) t. jaana

    VastaaPoista
  2. Terveisiä takas:) Ei nää mun tekstit ihmeempiä oo mutta ne toimii varamuistina tulevaisuudessa. Pitäis joskus jäsennellä vanhoja liftausretkiäkin tarinamuotoon, ne oli aikamoisia eräretkiä nekin;)

    VastaaPoista